Monica Pușcoiu, semifinalistă Chefi la cuțite 2023, și-a dorit mult drumul antreprenoriatului. Și-a dorit să își poată exprima creativitatea și pasiunea pentru deserturile sănătoase în stilul propriu: creând pentru public și derulând, totodată, un proces de educație în ce privește consumul de dulce. Și a reușit. Cum?
Începând cu luna iulie a anului trecut, Almond Cake Shop din Bucuresti – este locul manifestării creative a fostei concurente de la Chefi la Cuțite – Monica Puşcoiu. Afacerea cu torturi și prăjituri sănătoase a Monicăi a luat naștere acum mai bine de doi ani jumătate. Locul lansării a fost Qatar și nu România. Acolo Monica a locuit mai bine de 10 ani, până în anul 2020 când pandemia de Covid-19 a venit cu tot mai multe restricții.
Revenirea în țară a fost o necesară pentru binele ei și al copilului. Totodată, a fost momentul în care a decis să abordeze si aici acest concept – al torturilor și prăjiturilor sănătoase – în care ingredientele de bază sunt: făina de migdale, piureuri din fructe și cartof dulce. Sunt prăjituri care pot fi consumate și de persoanele care țin diete.
Cum si cand ai pornit primul proiect de succes? Ce ai facut inainte?
Sunt absolventă de limbi străine, iar în timpul facultății am lucrat într-o agenție de turism, job care mi-a deschis apetitul pentru călătorii. Ulterior, am activat ca însoțitor de zbor la o companie din țară și, apoi, timp de 10 ani, pentru Qatar Airways. Ulterior, m-am lansat în savurosul antreprenoriat al producției de cofetărie și patiserie.
De ce acest business … dulce?
Eu nu sunt o mare fană a dulciurilor… dulci. Cred că măsura este cheia în a mă putea bucura de un desert. Este exact ce mi-am dorit să obțin în ce privește produsele Almond: un echilibru în gust.
Cum arata, in prezent, o zi de munca?
Mă trezesc între 05:00 și 06:00 dimineața, beau prima cafea, merg la laborator sau mă coordonez, de la distanță, cu colegii din laborator pentru primele comenzi ale zilei, verific să nu avem nicio întârziere în producție. Dar mai sunt zile când mă trezesc, iar primul mesaj pe care îl citesc este al unui angajat care nu poate ajunge la serviciu; se întâmplă. Atunci, mă implic în procesul de producție, ies la livrări sau ajut la vânzare în cofetărie, să nu se simtă lipsa niciunuia dintre membrii echipei.
În orice caz, în prima parte a zilei ajung la laborator, verific cu echipa ce au de făcut pentru ziua în curs, deleg sarcinile pentru zilele următoare. Merg la degustări, întâlniri cu parteneri. Fac facturi, avize, revizuiesc prețuri, rețete, fac contracte pentru evenimente. De cele mai multe ori, îmi termin ziua tot în cofetărie, fie făcând vânzare, fie interacționând cu clienții, strângând impresii despre produsele și serviciile pe care le oferim.
Ce imi poti spune despre business-ul actual, daca ar trebui sa il descrii intr-o singura fraza?
Este mult mai complex decât orice alt proiect în care m-am implicat!
Cum vezi concurenta in acest domeniu azi?
Concurența există, ceea ce ne este favorabil. Ne ajută să creștem, să evoluăm și să atragem atenția în direcția deserturilor sănătoase. Momentan, Almond este singura cofetărie care nu adaugă îndulcitori în produsele “pure”, “curate” – cum îmi place mie să le numesc. Dulcele este din fructe și legume. Da, și din legume, pentru că, de exemplu, folosim sfecla în unele rețete.
Care a fost cea mai grea etapa dezvoltata in lansarea proiectului tau si de ce?
Cel mai anevoios mi se pare să ajungem la publicul nostru țintă și să aducem în locație acei clienți care apreciază fix ce facem noi. Dar este și cea mai frumoasă misiune întrucât, de îndată ce ei ajung în cofetărie, ne oferă confirmarea calității produselor noastre.
Ce crezi ca s-a schimbat in acest domeniu in ultima perioada? Care sunt pasii tai castigatori?
Pașii câștigători sunt încrederea în produse, consecvența în ceea ce facem, iar asta se datorează puterii și concentrării personale de a rămâne pe drumul pe care am pornit.
Cat de profesionisti sunt antreprenorii romani comparativ cu ceilalti europeni?
Dacă vorbim despre antreprenorii mici, cum sunt și eu, cred că sunt multe de învățat și de experimentat în afaceri. Dacă facem comparație cu micile afaceri de familie amplasate în țări din vestul Europei, consider că ne este foarte greu, în România, să răzbim din cauza taxelor.
Ce actiuni/proiecte/programe ai in plan pentru a atrage noi clienti?
Lucrăm de ceva timp cu o agenție de marketing și PR care ne ajută să ne poziționăm pe piață, să devenim mai vizibili, să atragem clienți, în consecință, să creștem această afacere. În plus, avem în plan să mai deschidem cel puțin o locație până la finalul anului.
Era nevoie de un astfel de dulce, mai ales că torturile și prăjiturile de la Almond Cake Shop sunt potrivite pentru diabetici, persoane cu intoleranță la gluten sau lactoză, persoane atente la alimentația lor și a copiilor lor”
Monica Pușcoiu, cofetar și co-fondator Almond Cake Shop
Cat de mult conteaza echipa alaturi de care lucrezi?
Echipa este esențială! Almond nu este un business one-man/woman show. Cred în puterea echipei, a unui grup de profesioniști care au o viziune comună și care aduc în sprijinul atingerii acestei viziuni aptitudinile pe care le stăpânesc cel mai bine în domeniul respectiv.
Exista timp si pentru viata de familie/hobby-uri in acest domeniu?
Cred în echilibrul între viața antreprenorială și familie. E adevărat: când pleci la drum ca antreprenor există și perioade în care timpul pentru familie și hobby-uri este foarte limitat. Unitatea în familie este foarte importantă în acele momente, pentru că liniștea în plan personal este o resursă foarte importantă pentru succesul profesional.
Da, pofta de antreprenoriat te poate prinde foarte ușor și sustrage familiei, de aceea trebuie mereu să acorzi atenție păstrării acestui echilibru.
Daca nu investeai atata timp in acest domeniu ce alt business te-ar fi tentat?
Probabil m-aș fi dedicat organizării de evenimente – este o altă pasiune a mea. Sau mi-aș fi construit o afacere ca designer vestimentar.
Life – Intrebari (pe scurt):
- Care este destinatia preferata?
Oscilez între New York și Maldive pentru că mă atrage combinația de vacarm și zen. Nisa, fiind mai aproape, are puțin din toate.
- Descrie in cateva cuvinte cea mai recenta vacanta.
Cea mai recentă vacanță a fost in Tbilisi, Georgia! Am descoperit un oraș extrem de frumos, cu localnici dornici de a primi turiștii, cu mâncare delicioasă, vinuri excelente. Un vis frumos pentru un city-break.
- Cum arata o zi perfecta?
Trezit de voie, o cafea bună, o plimbare pe malul mării, lucru maxim 6 ore pe zi, iar restul timpului petrecut cu familia în tihnă și bucurie.
- Ce te inspira?
Maia – fiica mea, prin prisma perspectivei în care doresc să îi arăt bunătățile acestei lumi; mă inspiră natura prin toate resursele pe care ni le oferă; și mă inspiră oamenii creativi, cu dorințele și preferințele lor uneori neașteptate.
- Restaurantul preferat.
Bucătăria de acasă, când familia și prietenii sunt împreună. Din păcate, restaurantul la care „nu găsesc masă” atât de des pe cât îmi doresc. Dar, când ne adunăm, este mai împlinitor decât o ieșire la orice restaurant în vogă sau cu pretenții.
- Brandul de fashion sau designerul preferat.
Susțin și cred în creatorii vestimentari români: Murmur, PNK Casual, Amalin, Malvensky.
- Care este gadget-ul fara de care nu poti rezista?
Telefonul, normal. Poate rezista fără el vreun antreprenor în ziua de azi?
- Android/iOS ? De ce?
E o „bătălie” care nu m-a prins niciodată ca modă sau concept. Prefer sistemul Android doar din obișnuință.
- Marca de masina pe care o conduci acum si care este cea la care visezi?
Conduc un Nissan, mi-ar plăcea un BMW.
- Ce personalitati de business si nu numai, din tara sau din strainatate, admiri?
Steve Jobs (din nou, fără vreo legătură cu vreun sistem de operare mobil) și Oprah Winfrey.
- Autorul/cartea preferata.
Malcolm Gladwell
- Ultima carte citita.
Osho, „Creativitatea. Descătușarea forțelor interioare”.
- Motto-ul tau.
„Nu lăsa niciun obstacol să te abată de la drumul tău! Privește cerul, respiră adânc și mergi mai departe!”