
Teofana Murariu (Visual artist) are o experiență generoasă în lucrul în agenție de publicitate. Ea vede Classix ca pe un festival care prezintă muzica clasică într-un mod cool, iar în felul acesta devine accesibilă și pentru cei care nu au avut ocazia să descopere acest gen muzical până acum. Ba mai mult, îl vede ca pe o gură de aer proaspăt și un beneficiu important pentru Iași. Și nu doar atât!
Cum a evoluat piața în ultimii ani și care îi sunt trendurile? Spre ce anume ne îndreptăm?
Publicitatea este într-o continuă schimbare și evoluează constant, urmând ritmul platformelor pe care activează și în același timp comportamentele și nevoile oamenilor. O schimbare pe care am observat-o de când am început să activez în domeniu până în prezent este că acum câțiva ani într-o strategie de comunicare erau deseori alese doar canalele cele mai frecventate de publicului țintă și toate resursele erau concentrate acolo.
Acum acest tip de strategie nu mai funcționează, pentru că reach-ul a scăzut foarte mult în unele locuri (dar încă mai există acces la parte din publicul țintă), iar altele sunt în continuă creștere. Prin urmare oamenii sunt foarte împrăștiați. Din acest motiv este important ca brandul să fie prezent pe cât mai multe canale, iar resursele distribuite pe fiecare în parte să fie calibrate în funcție de rezultatele aduse.
Un trend care a apărut de ceva timp și cred că va crește în continuare este umanizarea brandului. Oamenii răspund la conținut care nu doar vinde, ci și oferă ceva. Observăm acest lucru în folosirea umorului, a meme-urilor, a newsletterelor personalizate și adresate direct cititorului, cu recomandări și subiecte care sunt adiacente brandului. De asemenea, video continuă să capete importanță din ce în ce mai mare și influencerii care sunt și creatori de conținut sunt mai prezenți în comunicarea multor branduri.
Iar legat de încotro ne îndreptăm, cred că brandurile vor începe să investească din ce în ce mai mult în publicitate și marketing pentru că încep să conștientizeze această nevoie, având în vedere abordarea atât de complexă și competiția mare.
De asemenea, AI-ul va avea un rol destul de important. Datele acumulate de la utilizatori vor fi interpretate și utilizate în automatizarea proceselor, astfel încât nevoile vor fi anticipate și publicitatea va fi folosită în momente cheie ale utilizatorilor.
Am început deja să observăm influențele AI-ului și în crearea de conținut, deși aici este o discuție destul de complexă legată de etica folosirii conținutului obținut în acest mod. Ca întotdeauna, unele trenduri revin, apar altele noi și totul e într-o continuă schimbare. Importantă este adaptarea constantă, urmând în același timp valorile brandului.
Cum simți că vor influența aceste trenduri festivalurile de nișă? Și ce aport / experiență augmentată le aduce?
Pentru că este necesară o prezență cât mai amplă, cred că festivalurile de nișă vor ajunge și la audiențe surprinzătoare pentru organizatori și aceștia vor realiza că publicul țintă este mai variat decât se credea inițial.
De asemenea, cred că vor căpăta o personalitate foarte puternică și vor crea un fan base loial. Iar aceste aspecte vor crea o experiență mai faină în timpul festivalurilor, așa cum se întâmplă când aduci la un loc oameni cu interese asemănătoare, dar cu background-uri și experiențe diverse.
De ce Iași? Care sunt oportunitățile lui, punctele forte și cele slabe?
Pentru că aici este o discuție destul de lungă, în special datorită faptului că locuiesc de când m-am născut în Iași și s-au adunat mai multe, mă voi limita la partea culturală a orașului.
Puncte forte – oameni faini care se încăpățânează să facă lucruri pentru comunitate în ciuda dificultăților întâmpinate (precum bugete mici, obstacole venite din diverse surse, reticența oamenilor la lucruri noi) și comunități strânse unde se pot găsi sfaturi și ajutor. Fiindcă orașul nu este chiar mare, se poate ajunge ușor la informații și susținere de la oameni cu experiență.
Puncte slabe – tocmai fiindcă apar dificultățile menționate mai sus, lucrurile evoluează mai greu și nu există o diversitate foarte mare în tipul de evenimente culturale și posibilități de a petrece timpul liber. Există o neîncredere în inițiativele noi, atât din partea publicului reticent, cât și din partea posibililor sponsori ai evenimentelor, care în multe cazuri nu înțeleg importanța evenimentelor culturale într-o societate, obținându-se mai greu sprijin. Din acest motiv Iașul poate părea un oraș prea liniștit uneori.
Dar știm că orice punct slab poate reprezenta o oportunitate, iar în cazul nostru în Iași este loc pentru evenimente culturale. Oamenii au început să se mai dezghețe, să își dorească să vadă și să experimenteze mai multe lucruri și să se implice mai mult.
Cum se vede și se simte Classix Festival din perspectiva ta?
Classix e o noutate prin felul în care introduce muzica clasică unei noi audiențe. E un festival care prezintă muzica clasică într-un mod cool, iar în felul acesta devine accesibilă și pentru cei care nu au avut ocazia să descopere acest gen muzical până acum. E ca o gură de aer proaspăt și un beneficiu important pentru Iași.

Ce te emoționează personal la acest proiect?
Muzica este pentru mine un refugiu, un loc în care mă regrupez și mă regăsesc. Iubesc muzica. Și iubesc și festivalurile pentru că unesc oamenii și fac posibilă experimentarea muzicii în cel mai de impact mod – live. Ele reprezintă o parte importantă din viața mea și consider că aduc o multitudine de beneficii în viața oamenilor. Mă bucur tare mult să fac parte dintr-un astfel de proiect, care are un impact real în comunitate.
Cum îți definești relația cu muzica clasică?
Relația mea cu muzica clasică este una de lungă durată, având în vedere că a început încă din copilărie (așa cum cred că a început pentru multe persoane din generația noastră), cu muzica din desenele animate. Încă asociez operele auzite acolo cu imaginile văzute. Ea a evoluat și a devenit parte de sine stătătoare când am fost la primul concert live de muzică clasică.
A fost la Filarmonica din Iași și nu voi uita prea curând emoțiile simțite la primele acorduri. Modul în care se aude muzica clasică live m-a luat cu totul prin surprindere. Prima melodie din program a rămas întipărită în suflet și fiecare audiție îmi aduce aminte de acel moment (pentru cei curioși este uvertura „Poet și Țăran” de Franz von Suppé).
În afara concertelor live, nu ascult muzică clasică foarte des, dar adun melodii/opere într-un playlist căruia îi dau play din când în când, playlist pe care am reușit să îl cresc după ediția de anul trecut a festivalului Classix. În schimb influențele muzicii clasice se regăsesc în muzica multor artiști pe care îi ascult frecvent, mai ales fiindcă îmi plac și caut artiști care combină elemente din mai multe genuri muzicale.
Deseori muzica clasică are același efect asupra mea precum muzica electronică pe care o ascult. Lipsa versurilor oferă mai multă libertate interpretării, astfel muzica scoate la suprafață emoții care altfel ar rămâne ascunse. Trece mai departe de măști, de așteptări, de scepticism, și generează o energie pe care nu o găsesc altundeva.
Care e concertul pe care îl aștepți cu nerăbdare anul acesta la Classix Festival?
Ca mare iubitoare a operelor lui J. R. R. Tolkien și a universului The Lord of the Rings, de-abia aștept concertul Mystic Tales de la Biblioteca Centrală Universitară. Sunt foarte curioasă cum a interpretat Martin Romberg poemele lui Tolkien și cum va aduce la viață temele și atmosfera din univers.