BusinessInterviuri

INTERVIU – Claudia Chirilescu, Spoon: Accent pe strategie, întotdeauna am făcut propunerile pornind de la ce-i trebuie unui client

Agenția Spoon a anunțat că își dezvoltă serviciile de analiză de date si performance media, „For a smarter tomorow” fiind conceptul pe care Anca Ciuluvică îl propune echipei Spoon și, împreună cu Claudia Chirilescu, fac un refresh al filozofiei Spoon, care s-a diferențiat întotdeauna prin dedicarea pe care au oferit-o clienților și nevoilor acestora.

Am vorbit cu ownerul Spoon, Claudia Chirilescu, mai multe despre trenduri în piața de digital actuală, așteptări de la acest an, pandemie și conducerea unei agenții independente

Cum ai caracteriza piața de digital în 2022?

Dominantă. Peste tot auzi numai digital, este aproape abuzat acest concept. Si el este foarte larg, cuprinde multiple arii, dar ca direcție umbrelă, toata lumea face ceva în zona digitală. Cred că pentru clienți este confuzant atunci când își caută un partener-furnizor, întrucât multe companii au oferte care se suprapun, dar nu complet. Oferim asta, dar nu și asta. Și pentru clienții care caută un mix specific de servicii, procesul poate fi consumator de timp și energie.

Ce îți dorești să se schimbe pentru 2023 și de ce?

Îmi doresc să acționăm mai sinergic și să vedem interesul comun, nu doar cel individual. Nu ai cum să exiști într-o piață în care îți merge doar ție bine. Când este inflație, de exemplu, consumatorul are resurse financiare limitate și toate categoriile suferă, căci vânzările scad aproape peste tot. În parteneriate, când înțelegi că furnizorul tău este motivat pe de o parte de câștigul financiar, pe de altă parte de satisfacția care decurge din practicarea acestei meserii.

Dar fără profit, nu poți să reții talente, fără talente nu oferi servicii bune, fără soft-uri (care costă) nu ai cum să optimizezi corespunzător sau să oferi training angajaților. Această presiune imensă pe costuri, sărăcește companiile și în timp scade nivelul general de calitate oferit clienților. Este ca un joc de domino. Mi-aș dori ca oamenii de decizie să țină cont mai mult de acest echilibru care în final, se repercutează și asupra lor.

Cum este sa conduci o agenție independentă în acest moment? Care sunt provocările și cum le faci față?

Mie îmi place să fiu independentă, este în spiritul meu. Iau decizii ușor, am libertate de acțiune și pot să mă duc în ce direcție vreau eu. Provocări sunt peste tot, doar de altă natură. Cineva îmi spunea „dar ce este ușor în viață, Claudia?”. Acesta este drumul meu, accept dificultățile care apar și merg mai departe. Știu că nimic nu este permanent și chiar dacă o zi este grea, ea va trece.

Ce s-a schimbat la voi din cauza pandemiei? 

Ne-am apropiat mai mult și ne-am cunoscut mai profund ca oameni. Am rămas într-un sistem de lucru hibrid, vine la birou cine vrea, când vrea. Am lansat Clubul de Idei – o sesiune de discuții de vineri dimineață în care abordăm teme filosofice sau vorbim despre trenduri de pe TikTok. Cred că am câștigat mai multă flexibilitate să ne îmbinăm viața personală cu cea profesională și simt că acestea sunt niște avantaje.

Ce crezi că a fost bine?

Că am înțeles că ne este greu tuturor și că suntem în aceeași barcă. Dar cred că efectele încă nu s-au revelat. Cred că încă se produc transformări în noi, încă lucrează schimbările și efectele se vor vedea și în anii care urmează. Cred că am înțeles fiecare mai bine care ne sunt nevoile autentice. Și pornind de la ele ne înțelegem și nevoile profesionale.

Multă lume a trecut printr-un proces profund de introspecție. Se vorbește mult de sănătate mentală, de meditație, de prietenie, de timp personal. Acestea sunt subiecte foarte ample care abia acum încep să se desfacă. Este abia începutul. Prietenia va lua ca importanță, ușor, ușor, locul relațiilor romantice. Oamenii vor trăi mai mult singuri, dar mai aproape de ceilalți în mod profund. Adică nu singurătate în doi, ci eu singură și împreună fericiți.

Cum este Spoon diferită de alte agenții?

La Spoon discutăm deschis aproape orice, ca să nu spun orice și să exagerez. Ne susținem foarte mult și ne raportăm la clienți ca la niște oameni pentru care trebuie să facem tot ce putem. Discutam zilele trecute că la noi nu contează mărimea unui client, fiecare primește la fel de multă atenție, indiferent de mărimea bugetului. Și accentul pe strategie: întotdeauna am făcut propunerile pornind de la ce-i trebuie unui client, nu ce ne place nouă.

Cum ești tu ca lider?

Relaxată, nu sunt procedurală (sunt prima care ocolește o procedură nouă pe care tot eu am propus-o). Sunt o persoană flexibilă și cred că adaptabilitatea este marea mea calitate, alături de spiritul de observație. Evident, nu am cum să fiu adaptabilă și procedurală în același timp. Și pornesc de la premisa că oamenii sunt bine intenționați, le dau credit în avans și de cele mai multe ori nu regret.

Ce tip de angajați cauți?

Oameni entuziaști, sinceri și preocupați de nou. Abilitățile se dobândesc, dar personalitatea nu se schimbă. Vreau să aibă deschidere și să vină către mine de câte ori greșesc. A greși este omenește și pentru mine este important să știu, ca să pot interveni. Suntem împreună în orice situație și rolul meu este să ajut când este nevoie de mine. Preocuparea pentru nou este esențială în industria comunicării. Dacă rămâi în urmă, ai pierdut trenul. Și nu îmi plac oamenii nostalgici, care plâng după vremurile apuse. Trecutul este în spate, prezentul este acum, iar viitorul nu-l cunoaștem.

Ce vă doriți de la 2023?

Să ne desfacem aripile pe zona de analiză de date și performance. Să evidențiem mai bine expertiza noastră și valoarea adăugată pe care o generăm clienților. Cred că am fost foarte focusați să ne facem treaba bine și acum este momentul să și promovăm mai mult expertiza noastră și ceea ce ne diferențiază.

Care sunt cele mai importante trenduri în acest moment la nivel global in industrie?

Zona de AI, blockchain, metaverse și comunități. Dar fiecare dintre ele are aplicabilitate diferită, în arii distincte și cu implicații diverse. Zona de creative asistată de AI o să ne transforme industria, vom vedea în ce măsură va fi adoptată ca normă sau va fi doar un trend trecător. Blockchain-ul sper să facă pași mai substanțiali pe zona de trasabilitate în zona de producție de bunuri. De la alimente (proveniență, practici sustenabile) la bunuri de lux și artă. Iar metaverse-ul este deja un buzzword care atrage mult interes în industria noastră, fiind comparat cu  „era social media”, iar așteptările industriei sunt ca brandurile să investească pentru a fi prezente.

Vom vedea ce potențial de creștere are din punct de vedere audiență și la ce costuri convertește. Comunitățile s-au format grație creatorilor de conținut specializați din social media și după 10 ani asistăm la cristalizarea acestora. În cadrul comunităților se pot dezvolta servicii, inclusiv abonamente sau produse adiacente, susținute sau nu de un brand. Predicția mea este că aceste comunități vor fi din ce în ce mai valoroase și mai importante în amplificarea unor fenomene sociale și culturale.

Cum se reflectă ele în România?

Prin demersuri timide deocamdată, toate patru, dar suntem abia la început. Clienții care au ca valoare de brand inovația sau se poziționează ca trendsetteri, fac deja primii pași în aceste zone. Dar suntem încă departe căci ne lipsesc bugetele și nici nu avem în România companii mari care să aibă o piață importantă aici și să merite să testeze local. Nici comunitățile nu sunt atât de închegate încă.

Care ai spune că este trendul cel mai apropiat de spiritul Spoon și de ce?

Blockchain-ul, pentru că vine cu zona de trasabilitate și se mulează pe una dintre valorile noastre și anume sustenabilitatea și comunitățile pe care le urmărim cu interes și le testăm deja impactul.

Spoon este o agenție de comunicare fondată de Claudia Chirilescu în 2003 și centrată pe analiza de date, trenduri de comportament și noi canale media. Lansată ca o agenție de media boutique, Spoon și-a dezvoltat în 2012 propriul departament integrat de comunicare digitală, având la bază filozofia de optimizare dinamică: un obiectiv de business se urmărește printr-un obiectiv de media care se susține printr-un mesaj creativ specific. Relația dintre rezultate în business-strategie media-mesaje creativ este un cerc care se închide perfect și se optimizează permanent.

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button