Aflat la cea de-a XII ediție, International Wine Contest Bucharest (IWCB) a devenit unul dintre cele mai mari și mai importante concursuri internaționale de vin din Europa Centrală și de Est. Am vorbit cu CEO-ul IWCB și criticul de vin Cătălin Păduraru despre probele si favoriții concursului din acest an, despre tendințele de pe piața locală a vinurilor și despre cum putem transforma lichidul bahic într-o investiție.
În acest an, IWCB se va desfășura în perioada 21-24 mai și va avea 1.000 de probe și peste 170 de concurenți, printre aceștia regăsindu-se țări care vor participa în premieră la București. Cu o valoare a pieței vinurilor estimată între 300 și 500 de milioane de euro, România se află încă la un nivel emergent în ceea ce privește cultura vinului.
The Trends: Ce detalii ne puteți da despre International Wine Contest 2015? Cum a evoluat concursul de-a lungul timpului?
Cătălin Păduraru: IWCB se desfăşoară sub egida OIV şi intră în plutonul marilor concursuri, cu peste 1.000 de probe în 2015. Dacă anul trecut au fost înscrişi 170 de producători din 20 de ţări, pentru 2015 avem semnale că numărul ţărilor va fi mai mare. Asta şi datorită faptului că au început să se înscrie producători din ţări ”exotice” în percepţia publicului din România. Astfel, pe lângă “clasici” (Franţa, Italia, Portugalia, Spania, Chile, Argentina), avem concurenţi din Ucraina, Georgia, Serbia, Israel, Brazilia, Cehia, Uruguay, Costa Rica. Vor fi şi alte ţări care vin în premieră la Bucureşti.
Este un semn că devenim interesanţi pe plan internaţional şi că producătorii au încredere în justeţea evaluării noastre. Pentru că cifra 1.000 pare ceva abstract dacă nu există niciun termen de comparaţie, e folositor sa ştim că actuala echipă IWCB a preluat concursul acum patru ani (după o pauză de o ediţie) de la 198 de probe. Simplu, în vreme de criză, avem o creştere de 500% ! Sigur că plecăm de la o bază mică dar, în acelaşi timp, concursuri importante au stagnat sau au regresat.
În același timp, jurizarea se va face pe tablete Android, cu un soft realizat de către echipa IWCB şi ONVPV. O parte din probe, prin sondaj, sunt supuse analizei de laborator pentru a fi verificate/ confruntate peste şase luni cu probe de la raft, pentru a se exclude participarea unor vinuri pregătite doar pentru concursuri, care nu au corespondent în piaţă.
România este o piaţă importantă, emergentă. Din păcate, una care nu a ajuns şi la un nivel acceptabil al culturii vinului. De aceea există confuzii, mituri şi false valori. IWCB are darul (şi obligaţia) de a pune ordine în această zonă a informaţiei validate ştiintific.
The Trends: Care sunt tendinţele pe piaţa românească a vinului și care este valoarea pieţei locale?
C.P. :Tendintele pieţei, cel puţin ale segmentului de la „medium to high” sunt de creştere a apetitului pentru vinurile albe seci tinere, pentru consumul de rose (mai ales vara) şi pentru vinuri roşii clasice. Valoarea pieţei este estimată între 300 şi 500 mil. euro. Cu toate acestea, sunt câţiva factori care viciază credibilitatea oricărei analize făcute până acum: studiile au fost în general neconcludente, prost conduse iar, pe de altă parte, existenţa pieţei gri şi negre.
Atât cât poate, IWCB furnizează analize şi rapoarte ştiinţifice din imensa bază de date formată în ultimii ani. Producătorii, dar şi iubitorii vinului, ar putea înţelege mult prin accesarea prelucrărilor acestora.
Faptul că în regiune lucrurile se schimbă în bine poate fi un motiv de bucurie pentru consumatori şi un motiv de meditaţie pentru producători.
The Trends: Cât de buni cunoscători sunt românii în ceea ce priveşte vinul și, în același timp, putem vorbi despre o cultură a vinului?
C.P. :Cultura vinului nu este confortabil aşezată în societatea românească. Nici măcar în zona superioară acesteia, acolo unde te aştepţi ca informaţia corectă să circule mai uşor sau unde acumulările financiare ar face posibil contactul cu valorea. IWCB-ul este, şi din acest punct de vedere, un factor educator.
The Trends: Câţi litri de vin consumă anual românii? Care este consumul în regiune/ Europa de Vest?
P. : La consum stăm bine (24 l/ loc/ an), dar puţină lume ştie că Germania este uşor în faţa noastră (faimosul şi inexactul sablon: „Germanii beau numai bere”) sau că Luxemburg are un consum de 53,5 l/ an/ cap de locuitor (mai mult decât dublu).
The Trends: Sunt români care investesc în vin? Care sunt paşii pentru a-ţi crea o colecţie de vinuri?
P. :Da, există oameni care au colecţii, unele chiar însemnate. Ele sunt formate din vinuri certificate internaţional. Pentru a-ţi forma o colecţie ai nevoie nu numai de bani, de un spaţiu dedicat, ci şi de multă, foarte multă ştiinţă. Aici, norocul nu prea poate fi inclus în calcul. IWCB este accesat, deseori, pentru a furniza informaţie şi în acest scop.
The Trends: Care sunt condiţiile pe care un vin trebuie să le îndeplinească pentru a fi considerat valoros?
P. : CMB, IWCB, Concours Mondial du Vin Bruxelles, Int’l Wine Contest Bucharest… Glumesc.
Un concurs dă valoarea unui vin la momentul competiţiei – pentru consum, ori la momentul achiziţiei -pentru tezaurizare poate fi, bineînţeles, altul. Bibliografie de specialitate, însuşirea tehnicilor de evoluare senzorială, apartanenţa la o asociaţie cum este ADAR, parcurgerea unor cursuri de specialitate, ş.a.m.d. În termeni care nu pot fi exhaustivi, vinul valoros este un vin perfect din punct de vedere al sănătăţii, cu caracter, cu farmec, cu potenţial de îmbătrânire.
The Trends: Ce vinuri sunt favorite în acest an la IWC?
P. :Va fi anul surprizelor. Nu în sensul că se va răsturna scara valorilor ci, pur şi simplu, noile valuri de producatori din ţări abia intrate în această lume a vinului produc „surprize”. Vinurile romanesti sunt, pe de altă parte, din ce în ce mai bune. Retehnologizarea, dar şi maturizarea plantaţiilor aduc satisfacţie iubitorilor de vin.