De când a început a doua jumătate a anului, se vorbește tot mai mult despre ieșirea Europei din Marea Recesiune. “Zona euro a ieșit din recesiune în Q2 și o serie de indicatori arată îmbunătățiri în perioada care vine. Totuși, BCE trebuie să considere variațiunile dramatice din cadrul uniunii monetare, cu zonele slăbite ale pactului căutând cât mai mult sprijin posibil“, scrie un analist al unei reputate băncii europene de tranzacționări online. În aceste condiții, companiile românești mici și mijlocii, cele care sunt responsabile de dinamica locurilor de muncă și care duc “greul” luptei cu fiscalitatea, sunt puse din nou în fața unor provocări.
Chiar și cu motorul puțin înecat, sectorul serviciilor IT a continuat să se dezvolte. Multe companii au renunțat definitiv la bugetul destinat administrării infrastructurii de tehnologie a informației. Unele doar l-au redus drastic. Alte companii, menținând strategia de business development în zona unei îndrăzneli care îi caracterizează pe vizionari, au reușit să “conserve” zonele de core business și să păstreze serviciile de IT, aplicând cea mai inteligentă metodă: outsourcing.
Piața serviciilor IT a crescut moderat în România, deși marii integratori se plâng că businessul “mare” stagnează. În ani de recesiune, istoria ne-a învățat că statul menține sectoarele vitale măcar la cota de avarie; în România serviciile de IT au fost lăsate să se descurce singure și pe nimeni n-a ineresat ce note obțin la școală. Contractele cu statul au fost puține, extrem de disputate și, de foarte mult ori, blocate sau trimise în justiție. Dar companiile își fac bine treaba. Tot mai bine. Clienții au economisit tot mai mult, iar serviciile au fost mai bune, cel puțina asta arată studiile Comsiei Europene pe servicii IT, servicii de furnizare de internet, servicii financiare și de furnizare a energiei.
Provocarea de azi a unei companii medii care vrea să-și administreze profesionist infrastructura IT gravitează în jurul unei decizii legate de cost. Competiția, recesiunea, accesul dificil la creditare au dus costurile cu 20-30% mai jos, în timp ce companiile care furnizează servicii IT au continuat să-și califice intensiv oamenii, să investească în resurse, să se extindă și să mențină efortul de educare a pieței la cel mai înalt nivel.
Compania noastră a crescut exponențial în clienți, parcuri IT administrate și expertiză exact în perioadele de vârf ale crizei. Poate că am reușit să transformăm piedicile în provocări, ca la carte, dar credem că mai degrabă e rezultatul unei înțelepciuni târzii pe care o demonstrează piața în momente de răscruce. Se cere mai mult de la departamentele de IT; “mai mult” nu poate veni decât cu costuri mai mari și atunci soluția logică devine cea de outsourcing”
Bogdan Rohan, director general HyperCubic IT Outsourcing
Pe de altă parte, România este una dintre destinațiile încă preferate când vine de outsourcing făcut de mari companii multinaționale. Potrivit unui studiu citat de Asociația de Outsourcing a Europei Centrale și de Est, “zona aceasta a Europei a atras în 2012 peste un sfert din businessul de outsourcing la nivel global”. În același studiu se arată că Asociația Națională de Companii de Software și Servicii (NASSCOM) a declarat că regiunea est și central europeană a “capturat” un market share de 20% din toate centrele de livrare stabilite la nivel global între 2010 și 2012.
Vești bune pentru regiune, vești bune pentru România. Competitivitate, eficiență, creativitate, dedicare, toate sunt atuuri ale pieței interne care redevin predicate de marketing pentru alte piețe când vine vorba de țara noastră. Ce s-a schimbat între timp? Clientul intern. Compania locală în care managementul a evoluat și în care riscurilor și fluxurilor informaționale li se acordă atenția și bugetele cuvenite.
Această analiză a fost realizată de HyperCubic IT Outsourcing