Apple, Google, Facebook fac progrese remarcabile în ceea ce privește trecerea către energie 100% regenerabilă, în timp ce companii ca Netflix, Amazon Web Services și Samsung bat pasul pe loc. Mai multe detalii puteți afla din raportul lansat recent de către Greenpeace SUA, Clicking Clean: Who is Winning the Race to Build a Green Internet?, care arată amprenta de energie a celor mai mari operatori de date și a aproape 70 dintre cele mai populare website-uri și aplicații.
“Amazon continuă să vorbească despre regenerabile, dar când vine vorba de decizii în ceea ce privește energia, își tine clienții în ceață. Un fapt îngrijorător, mai ales că Amazon se extinde pe piețele deservite de energie murdară”, spune Gary Cook, analist IT senior Greenpeace SUA.
“La fel ca Apple, Facebook și Google, Netflix este unul dintre cei mai importanți jucători de pe piața online și are un cuvânt important de spus despre felul în care se alimentează cu energie. Netflix trebuie să se asigure că regenerabilele îi asigură creșterea, nu combustibilii fosili, și trebuie să își facă cunoscută poziția de lider”, adaugă Cook.
Netflix este una dintre cele mai mari companii din cele analizate, reprezentând o treime din traficul de internet din America de Nord, și ar trebui să contribuie semnificativ la cererea de date de streaming video la nivel mondial. În 2015, compania a anunțat că intenționează să compenseze în totalitate amprenta de carbon, dar o examinare mai atentă a relevat faptul că apelează la energie produsă prin arderea cărbunelui sau credite de energie regenerabilă disparate, credite ce nu contribuie la investiţiile în energia regenerabilă.
Pentru prima dată, raportul evaluează și companii din Asia, inclusiv giganți ca Tencent, Baidu, Alibaba și Naver, care se extind continuu la nivel global. Asia se află cu mult în spatele US în ceea ce privește angajamentele asupra regenerabilelor, în mare parte datorită puținelor opțiuni de energie curată oferite de către companiile monopol de energie chineze.
Aproape 20 de companii IT s-au angajat să folosească 100% energie regenerabilă. Dintre toate data center-ele evaluate, Switch (o companie nou intrată în acest raport anual) a făcut cele mai multe progrese pentru a alimenta întregul centru cu energie regenerabilă, atât prin achiziţii cât şi prin susţinerea agresivă a energiei regenerabile.
În 2012, amprenta energetică a industriei IT reprezenta 7% din consumul global de energie electrică, cifră ce va creşte cu siguranţă ţinând cont de creşterea traficului de internet, lucru ce va duce amprenta energetică IT la peste 12% din consumul global. Streamingul reprezinta 63% din traficul global de internet în 2015 şi se prognozează o creştere a acestuia la 80% până în 2020, conform raportului Cisco Network Traffic Forecast publicat în 2016.
Greenpeace evaluează performanța energetică a sectorului IT încă din 2009 și cere marilor companii de internet:
- Să își asume angajamentul de a trece pe 100% energie regenerabilă;
- Să fie transparente în ceea ce privește performanța energetică IT și consumul de resurse, inclusiv cu privire la sursele de energie electrică;
- Să elaboreze strategii pentru creșterea ofertei de energie din surse regenerabile printr-un amestec de achiziții publice, investiții și advocacy, atât față de furnizorii de energie, cât și pentru factorii de decizie din guverne.
Raportul Clicking Clean: Who is Winning the Race to Build a Green Internet? este disponibil pentru download aici: http://www.clickclean.org/downloads/ClickClean2016%20HiRes.pdf