Flanco Retail a încheiat anul 2016 cu vânzări de 917 milioane de lei, cu 18% mai mult decât în anul precedent și aproape dublu față de media de creștere a pieței, de aproximativ 9,2%, conform rezultatelor GfK Temax.
”2016 a fost un an de extindere puternică pentru noi, am adăugat 25 magazine rețelei existente, ajungând la un total de 122 de spații în toată țara”, spune Dragoș Sîrbu, CEO Flanco Retail. ”Desigur, investițiile au fost pe măsură, din totalul de 14,3 milioane de lei, peste 70% fiind alocați deschiderilor de spații noi, relocărilor și reamenajărilor.”
Flanco a continuat investiția în dezvoltarea sistemului și platformelor IT. Aproximativ 3 milioane de lei au mers în această direcție anul trecut, în condițiile în care și vânzările online au fost în creștere. ”Strategia noastră omnichannel a dat roade, creșterile pe online fiind semnificative față de anul precedent, respectiv +32% trafic și +46% vânzări. Traficul pe mobil a crescut cel mai spectaculos, cu 89% față de 2015”, adaugă CEO-ul Flanco Retail.
”În ceea ce privește comportamentul clienților, acesta reflectă o creștere a gradului de educare și o rafinare a preferințelor” mai spune acesta. ”Cele mai mari creșteri ale vânzărilor le-au înregistrat produsele high-end, clienții căutând tot mai mult tehnologii și specificații avansate, pe toate segmentele, de la televizoare și electrocasnice mari, la telefoane și electrocasnice mici.”
Astfel, în 2016, vânzările de televizoare 4K au avut o creștere valorică la nivel de piață de 127%, în condițiile în care întreaga categorie de TV a crescut cu 22%. Televizoarele Smart au înregistrat, și ele, o creștere de 26%, iar televizoarele cu diagonale mari, de peste 60 de inch, au crescut, valoric, cu 55% față de 2015.
”În ceea ce privește categoria electrocasnicelor mari, cele mai importante creșteri sunt în zona incorporabilelor, semn că tot mai mulți dintre consumatori acordă o atenție sporită amenajării moderne a locuinței și confortului”, adaugă Dragoș Sîrbu. De exemplu, în timp ce vânzările mașinilor de spălat vase au crescut per total cu 40% față de anul precedent, vânzările celor incorporabile au avut o creștere de 46%. Și uscătoarele de rufe au cunoscut o creștere substanțială, de peste 76% la nivel valoric, comparativ cu 2015. În categoria mașinilor de spălat, care a crescut per total cu 18%, cea mai spectaculoasă creștere, de 76%, s-a înregistrat pe segmentul celor de capacitate mare, egală sau mai mare de 8 kg.
Și în vânzările de electrocasnice mici se reflectă opțiunea consumatorilor pentru produse mai sofisticate. De exemplu, aspiratoarele de tip stick, au crescut în 2016 cu 80% față de anul precedent. Fiarele de călcat au înregistrat o creștere ușoară, de 10%, dar în cadrul categoriei se observă o creștere puternică, de 90%, a stațiilor de călcat și a produselor care au eficiență mai mare, se folosesc mai ușor și oferă mai mult timp liber utilizatorului.
Creșteri semnificative au avut și produsele care ajută la menținerea unui stil de viață sănătos, cum ar fi blenderele de masă și cele sport, ce pot fi luate la purtător, care au crescut cu 60% valoric.
În categoria telecom, a crescut preferința clienților pentru display-uri mari, de 5,5 inch și pentru memorii ram și interne generoase. Camerele telefoanelor sunt tot mai performante, nu doar ca rezoluție, cât și ca performanțe de filmare (claritate, slow motion, filmare 4k). Clienții s-au orientat în 2016 mai mult către mărcile și modelele high-end.
IT-ul este singura categorie care scade semnificativ, -12.6%, pe aproape toate segmentele cu excepția celor destinate gaming-ului.
Strategia pentru 2017 este de creștere a profitabilității și de consolidare a business-ului. ”Investițiile alocate deschiderilor de magazine sunt optimizate, ținând cont de faptul că am ajuns deja în majoritatea zonelor în care ne-am dorit să fim prezenți. Astfel, vom analiza performanțele și potențialul fiecărui magazin din rețea și, în funcție de rezultatele obținute, ne putem inclusiv retrage sau reloca”, explică Dragoș Sîrbu. Investițiile planificate pe anul 2017 se ridică la peste 8 milioane de lei.
Trainingul forței de vânzări continuă să fie o prioritate pentru Flanco. ”Deși am redus nivelul investițiilor pentru 2017, ponderea fondurilor alocate pregătirii colegilor noștri din magazine și fidelizării angajaților a crescut de la 10% la 20%”, mai spune CEO-ul Flanco.
Programul de fidelitate „Mereu Flanco”, unic pe piața electro-IT, reprezintă în continuare unul dintre punctele strategice de dezvoltare ale retailerului. În 2016, baza de clienți înscriși în program s-a dublat, ajungând la un milion de persoane care beneficiază permanent de oferte speciale, reduceri și surprize.
In 2016, Flanco a dezvoltat împreună cu Fundația eMAG primul proiect de CSR de anvergură, ”Nouă ne pasă”, în cadrul căruia s-au deschis deja 6 centre de tip afterschool pentru copiii defavorizați din mediul rural. Pentru 2017, planul este de a deschide peste 20 de astfel de centre, scopul final fiind reducerea abandonului școlar.