Cred că în ultimii doi-trei ani am devenit tot mai pretențioși atunci când vine vorba de „experiențe” pe care să le trăim din plin. Și asta pentru că Mihaela și eu încercăm să descoperim noi și noi restaurante, să degustăm bucătării locale din alte țări, dar care să nu fie duse la extrem, și ne întoarcem cel puțin odată acolo unde ne-am simțit bine. De data aceasta am revenit cu drag pe domeniile Cramei LILIAC, în regiunea Batoș (Mureș) și în Vermes Lechința (Bistrița-Năsăud), unde, timp de un weekend, am povestit cu oamenii de acolo despre vin, mâncare bună și investițiile realizate în zonă. Ne-am bucurat de o vreme excelentă, am condus bolizi de la BMW România prin viile cramei și ne-am cazat la un hotel de renume: Privo din Târgu Mureș. Ne-am simțit… turiști în România frumoasă.
Pentru început, trebuie să știți că Liliac este o cramă boutique, situată în inima Transilvaniei, satul Batoș din județul Mureș, o regiune cu o bogată tradiție în cultivarea viței de vie.
În ceea ce privește zona vitivinicolă Lechința, aceasta apare înregistrată în documente din secolul al XII-lea, cu menționări încă de pe vremea Saxonilor și se întinde între nord până la orașul Bistrița, iar în sud până la orașul Reghin. Include zone cu altitudine medie, cu dealuri împădurite și este influențată de proximitatea Munților Rodnei și Călimani. Este o zonă unde se pastrează multe tradiții românești, dar se poate regăsi și influența saxonilor și a maghiarilor.
Cât despre povestea amb Wine Company, parte a consorțiului austriac amb Holding și compania fondatoare a Cramei LILIAC, aceasta sună cam așa.
Înființată în anul 2010, compania a finalizat procesul de dezvoltare a Cramei LILIAC în 2015, cumuland o investiție totală de 10 milioane de euro, împărțită în 3 etape cheie. Investiție inițială de 3 milioane euro a fost realizată în anul 2011 și a presupus achiziționarea și cultivarea a 38 ha de vie în Transilvania, în regiunea Batoș (Mureș) și 14 ha în Vermes Lechința (Bistrița-Năsăud), precum si în dezvoltarea unității de vinificare.
Investiții ulterioare, de 1.5 millioane de euro, au fost realizate în perioada 2012-2013, în dezvoltarea suprafețelor de vie cultivate și a facilităților de producție. A urmat apoi alocarea sumei de aproximativ 3 milioane de euro în extinderea cramei, derulată în anul 2014 și finalizată în prima parte a anului 2015, pentru ca în 2016 să fie investiți încă 2.5 milioane de euro pentru achiziții de noi echipamente. Până în 2019, compania a mai adăugat un milion de euro în extinderea cramei. Și uite așa, odată cu finalizarea procesului de dezvoltare a facilităților de producție, amb Wine își consolidează poziția pe piața vinurilor premium, având ca obiectiv o cifră de afaceri de 1.75 milioane euro în 2019.
Crama LILIAC se întinde pe 52 ha plantate în regiunea Batoș (Mureș) și Vermes-Lechința (Bistrița-Năsăud). Structura plantatie (ha/soi): Sauvignon Blanc 10 ha, Merlot 6 ha, Pinot Noir 5.8 ha, Feteasca Alba 5.8 ha, Feteasca Regala 5.5 ha, Fetească Neagră 4.5 ha, Pinot Gris 4.5 ha, Muscat Ottonel 3.3 ha, Chardonnay 3.2 ha, Gewurztraminer 1.6 ha, Neuburger 1.40 ha. În prezent, crama are o capacitate de producție totală de peste 360.000 l în rezervoare de inox si 150 de butoaie din lemn de stejar transilvanean, dar există un plan de extindere a capacității de până la 480.000 l.
Volumul de sticle vândute a înregistrat un trend crescator constant, cu o creștere de preț mediu unitar de 13,5 % atingând un prag de aproximativ 300.000 sticle vândute în 2018. Conform statisticilor interne, vinul cel mai vândut a fost Liliac Rosé, urmat Sauvignon Blanc din gama Liliac și Fresh din gama young.LILIAC.
Numărul vinurilor vândute la export a depășit, în 2018, 30.000 de sticle, reprezentând mai exact 10% din producția anuală. Vinurile Liliac au ajuns în țări precum Austria, Belgia, Olanda, Elvetia, Germania, Marea Britanie, Luxemburg și Polonia. Recent, la începutul anului 2019, Crama Liliac și-a făcut simțită prezența și pe piața din Vancouver, Canada.
Bine de știut că gama de vinuri a Cramei LILIAC este destinată îndeosebi industriei HoReCa, însemnând 80% din volumul vândut, si în prezent este listată în peste 700 de restaurante, atât din București, cât și în alte orașe din tară: Cluj, Timișoara, Oradea, Brașov, Sibiu, Constanța, Iași și altele. Restul de 10% din volumul total de sticle vândute se distribuie prin rețeaua de retail IKA (International Key Account) și cel de retail tradițional (magazine specializate).
În 2018, crama LILIAC a lansat o nouă premieră, și anume primul vin spumant din portofoliu, Sparkling by LILIAC, produs după metoda tradițională (methode champagnaise), din Fetească Alba și Chardonnay, ținut timp de 30 de luni pe drojdie. Și, da, spumantul este disponibil în magazine specializate, precum și în anumite restaurante.
Reperul portofoliului rămâne însă TITAN Fetească Neagră, vin produs prima dată în 2013, într-o ediție limitată de 600 de sticle. În 2016 a fost lansat pe piață, iar succesul a fost fulminant, producția fiind sold out în câteva luni. În 2018, crama LILIAC a reeditat vinul, de această dată Titan Fetească Neagră 2015, într-o ediție limitată la 900 de sticle, mai exact 3 barili.
Anul 2019 marchează alte două premiere pentru Crama LILIAC. Începând de anul acesta, crama LILIAC se mândrește cu prima recoltă a soiului Neuburger. Un soi de struguri vechi de viță de vie nobilă ce își are originile în frumoasa Austrie. Pe piața din România, LILIAC rămane printre puținii producători care cultivă acest soi în prezent. De asemenea, absolut neașteptat și chiar întâmplător, din mixul de experiență al echipei cu natura mereu surprinzătoare, s-a născut o nouă etichetă de vin, denumit cum altfel decât… Unexpected.
Miron Radic, CEO amb Wine Company, susție că vinurile produse aici au creat o comunitate de oameni pasionați, cunoscători și mereu dornici să afle mai multe despre LILIAC. De ce? Simplu!
„Lumea vinului e absolut magică. Cu atât mai mult cu cât succesul unui vin ține mult de expertiză și experiență, însă un procent major se datorează și naturii. Ea poate face și desface, poate decide parcursul unui vin și schimbarea lui de la un an la altul. Ea te provoacă să fii mereu în alertă, să inovezi, să găsești soluții și să-ți surprinzi clienții cu vinuri excelente.
După sute de degustări și întâlniri cu clienți din domenii atât de diferite, știu numitorul comun pe care îl au toți: bucuria ce se citește în ochi după ce au descoperit un vin cu personalitate. Într-un timp scurt, vinurile noastre au creat o comunitate de oameni pasionați, cunoscători și mereu dornici să afle mai multe despre vinurile LILIAC. Este îmbucurător să vezi cum oamenii care ne iubesc vinurile devin ambasadori ai brandului într-un mod natural, cum le recomandă și le povestesc mai departe.
Deși avem o echipă restrânsă, dar foarte entuziastă, reușim să ne bucurăm de o expansiune sănătoasă și o notorietate care ne duce tot mai mult faima atât în țară, cât și peste hotare. Știu sigur că este doar începutul, care deobicei e mult mai lung în industria noastră, iar evoluția de până acum ne arată că brandul LILIAC și vinurile sale vor ajunge acolo unde nici previziunile nu bat”
Miron Radic, CEO amb Wine Company