În acest an, târgul din Las Vegas, Consumer Electronics Show, a stat sub semnul conectivităţii şi al transformării tuturor obiectelor din casă, şi nu numai, în sisteme inteligente pregătite să comunice între ele în orice moment şi să fie uşor de controlat de la distanţă prin simpla utilizare a smartphone-ului din dotare.
Iar industria auto nu a făcut notă discordantă, cei mai mari contructori de maşini ai lumii fiind pregătiţi să ducă automobilul în era tehnologiilor inteligente şi să uşureze cât mai mult treaba şoferilor.
În cadrul discursului de deschidere, Dieter Zetsche, şeful Mercedes-Benz, a prezentat conceptul companiei pe care o conduce despre cum ar trebui să arate maşina viitorului (cel puţin a unui viitor nu foarte îndepărtat).
Maşina conectată la internet, şi interconectată cu device-urile pe care le avem la purtător, F 015 Luxury in Motion, are o serie întreagă de concepte futuriste. Nu doar citeşte mesaje şi dă indicaţii despre drum, ci este un nou pas spre era maşinilor self-driving: în interior, pasagerii pot muta scaunele pentru a interacţiona mai bine în timp ce maşina îi duce la destinaţia dorită, în cazul în care doresc acest lucru, oricare dintre ei putând să devină şofer. Iar maşina va şti mereu care este destinaţia finală!
F 015 are o caroserie din fibră de carbon, LED-urile indicând modul de conducere: dacă maşina rulează singură sau dacă este condusă manual. În plus, LED-urile avertizează pietonii dacă este sigur sau nu să traverseze prin faţa maşinii. În afară de lumini, modelul propus de cei de la Mercedes are alţi senzori care pot detecta mişcările din exterior, ecrane cu touch atât în bord cât şi în uşi pentru ca pasagerii să poată seta opţiuni de securitate (geamuri fumurii), muzica pe care doresc să o asculte sau temperatura pe care o preferă. Nu lipseşte modul de self-parking şi posibilitatea de a-şi identifica singură proprietarul prin simpla localizare a smartphone-ului acestuia.
Cei de la Audi au mers chiar mai departe, trimiţând o maşină A7 Sportback la drum între San Francisco şi Las Vegas. Audi-ul nu a fost chiar de capul lui, “şoferul automat” fiind secondat de câţiva jurnalişti. Constructorul german a dorit să îşi prezinte într-un mod inedit noua tehnologie “Piloted Driving”, un pas intermediar între sistemul de cruise control şi posibilitatea unui şofat complet automatizat, fără intevenţia unui om, cel puţin pe autostrăzi.
Tehnologia prototipului A7 reuneşte o serie de radare (cinci la număr), un scanner cu laser şi câteva camere 3D împrăştiate pe caroserie. Maşina poate conduce singură chiar li la viteze de peste 100 hm/h, după cum spuneam, deocamdată pe autostrăzi, şi poate iniţia manevre de schimbare a benzilor de mers. În momentul în care se apropie de oraş, A7 lansează o alarmă audio care avertizează şoferul, iar bordul se aprinde, aceasta fiind semnalul necesităţii unui şofer experimentat….şi uman.
În acelaşi timp, BMW plănuieşte să adauge controlul prin gesturi în interfaţa noii generaţii iDrive, un sistem pe care îl denumeşte BMW Gesture Recognition. Modelele actuale BMW folosesc iDrive, în prezent capacităţile acestuia fiind reprezentate de butoane aflate pe consolă şi un ecran LCD în bord cu funcţii de navigare, efectuarea apelurilor hands-free, controlul audio, precum şi o serie de alte aplicaţii. Noul concept iDrive ar urma să adauge capacităţi touch ecranului LCD, precum şi o cameră care va recunoaşte gesturile şoferului.
Şi Volkswagen va începe echiparea modelelor ce urmează să fie livrate în 2016 cu CarPlay şi Android Auto, atât în SUA cât şi pe piaţa europeană.