“La fiecare 10 ani, ne mutăm pe o altă platformă”, par să spună, în cor, cei mai tari oameni din tehnologie la ora actuală. În acelaşi timp, ei identifică o tendinţă peste care, poate, am trecut mult prea uşor cu vederea: în acest moment, smartphone-urile încorporează aproape toate platformele existente.
Potrivit lui Chris Cabot, inovator şi mentor pentru o serie de startup-uri, cel care a deschis ediţia din acest an a conferinţei How to Web (evenimentul, aflat la a patra ediţie, a avut loc la Bucureşti în perioada 20-21 noiembrie), durata medie până ce smartphone-urile au fost adoptate de majoritatea consumatorilor din întreaga lume a fost de circa 4 ani, în timp ce PC-urile au avut o rată de adopţie de 16 ani, internetul de 7 ani, iar telefoanele mobile, în general, au fost adoptate în circa 13 ani. “Vom ajunge la circa 4-5 miliarde de smartphone-uri în anii viitori, iar internetul se va tripla ca mărime”, spune Cabot. De ce? Pentru că smartphone-urile sunt noul ecosistem care înghite toate platformele existente.
Iar elemental unic care îl face atât de atractiv este faptul că acum, smartphone-ul ştie tot ce e de ştiut despre utilizatorul său, atât datele personale, pe care le ţinem stocate pe device, cât şi mediul social în care ne mişcăm. “Totul este absorbit prin mobile: internet, computing. Calculatoarele nu deţineau aceste informaţii despre cei care le foloseau, erau utile doar pentru a lucra, nu ofereau şi soluţii, aşa cum o fac telefoanele mobile inteligente”, precizează Cabot.
Acum, smartphone-urile au devenit o extensie a noastră şi nu mai sunt doar acel simplu mijloc de comunicare cu ceilalţi cum erau, de exemplu, telefoanele mobile clasice. Scriem şi citim mailuri, aflăm ştiri relevante, ne jucăm, navigăm, vizionăm videoclipuri şi filme, căutăm informaţii şi facem fotografii. De exemplu, din datele lui Florian Meissner, CEO & co-fondator, EyeEm, până la finalul lui 2015, circa 68% din fotografiile care vor circula în mediul online vor fi făcute cu ajutorul unui smartphone, faţă de restul de 32%, fotografii luate cu ajutorul unui aparat foto.
Dar ce ne rezervă viitorul?
Google Glass şi gama largă de dispozitive purtabile pe care se grăbesc să le scoată pe piaţă cei mai mari jucători din industrie, ar putea fi variante demne de luat în seamă.
Însă, Chris Cabot este de părere că viitorul trend al industriei tech, unul care să zguduie din telemelii întreaga piaţă, este cel al imprimantelor 3D, aflat în fază incipientă în acest moment. “Trebuie să te gândeşti doar la posibilitatea ca pe viitor să poţi printra propriul smartphone, sau propria maşină. Îţi trebuie doar o imprimantă, materiale şi gata!”, mai spune el.
Potrivit lui Cabot, posibilitatea de a avea produse printate 3D va distruge mitul conform căruia este mai ieftin şi mai uşor să cumperi produse din China. Odată ce vom putea printa lucruri cu o însemnătate mai mare un lucru este clar: întreg procesul de producţie şi comercializare va fi schimbat în totalitate.
Cu gândul la trendurile viitorului, trebuie să mai ţinem minte un lucru: inovaţia permanentă vine din crearea unor lucruri disruptive. Chiar dacă mai avem încă de aşteptat până la producţia de masă a unor maşini care se conduc singure, sau până când frigiderul ne va comanda de mâncare înainte să ajungem acasă, sau până ce motorul warp ne va duce în alte galaxii, primii paşi sunt deja făcuţi iar cei mai buni ingineri din lume se gândesc în fiecare moment ce pot face pentru ca lucrurile să evolueze.