Zi de zi, smartphone-uri, senzori, camere video, contoare inteligente şi alte gadgeturi conectate generează cantităţi enorme de date care se adaugă stocului imens de informaţii din surse tradiţionale. Această „avalanşă” de date poate fi o mină de aur pentru analiză, însă conform unui nou studiu comandat de Cisco, specialiştii IT şi companiile nu au exploatat încă valoarea strategică a datelor pe care le deţin.
Studiul Cisco® Connected World Technology Report (CCWTR) a inclus specialişti IT din 18 ţări şi a analizat gradul de pregătire IT, dificultăţile, decalajele tehnologice şi valoarea strategică a implementării proiectelor Big Data.
Deşi majoritatea companiilor colectează, depozitează şi analizează date, raportul arată că multe dintre ele se confruntă cu dificultăţi la nivel de companie şi de ordin informatic în ceea ce priveşte Big Data. De exemplu, dacă 60% dintre participanţii la studiu consideră că Big Data va contribui la îmbunătăţirea procesului decizional şi a competitivităţii, numai 28% declară că, în prezent, generează valoare strategică din datele deţinute.
Principalele rezultate ale capitolului Big Data din Cisco Connected World Technology Report (CCWTR)
Big Data, potenţial imens, prioritate ridicată
- Mai mult de două treimi dintre managerii IT consideră că Big Data va fi o prioritate strategică pentru companiile lor în anul 2013, precum şi în următorii cinci ani. Cele mai mari procente s-au constatat în Argentina (89%), China (86%), India (83%), Mexic şi Polonia (ambele cu 78%).
- De ce anume este nevoie? Mai bine de o treime (38%) declară că au nevoie de un plan strategic pentru a valorifica Big Data.
Impactul informatic
Big Data extinde rolul IT: mai strategic, parteneriat mai strâns
Big Data oferă domeniului IT ocazia de a aduce un plus de valoare şi de a crea relaţii mai puternice între domeniile de activitate. Proiectele Big Data pot oferi departamentului IT oportunităţi care să îl ajute să devină un adevărat partener strategic în cadrul organizaţiei.
- Deloc surprinzător, trei din patru respondenţi (73%) au declarat că departamentul de tehnologie a informaţiei va avea un rol decisiv în strategia privind Big Data. Însă participanţii la studiu au declarat că şi alte domenii de activitate se vor implica, alături de IT, în administrarea Big Data, mai exact: Financiar (24%), Cercetare şi dezvoltare (20%), Operaţiuni (20%), Inginerie (19%), Marketing (15%) şi Vânzări (14%).
Big Data şi necesarul de personal IT
Multe companii descoperă că proiectele Big Data trebuie să acopere mai multe domenii de activitate, prin urmare presupun un alt nivel de colaborare între companii. Chiar dacă tehnologia este importantă pentru soluţiile Big Data, sunt necesare şi persoane cu competenţe speciale şi creativitate, care să le permită acestora să conceapă şi să realizeze pe deplin potenţialul datelor. Există o nevoie tot mai mare de a pregăti mai mulţi profesionişti IT în acest domeniu specializat: de exemplu, „savanţii datelor” care transformă datele brute în informaţii, comunică ce au aflat într-un mod creativ şi vizual şi sugerează impactul asupra companiei şi strategia.
- 22% dintre directorii IT afirmă că proiectele Big Data vor afecta considerabil necesarul de personal IT şi mai mult de jumătate (56%) spun că va avea cel puţin un oarecare impact.
Big Data urmează să stimuleze investiţiile în IT
- Mai mult de jumătate dintre respondenţii IT sunt convinşi că Big Data va influenţa creşterea bugetelor IT din organizaţiile lor în prezent şi pe viitor, din cauza cerinţelor tehnologice, de personal şi de expertiză.
- 81% au afirmat că toate proiectele Big Data sau unele dintre ele vor necesita capacităţi cloud computing.
- Aproape jumătate dintre directorii IT (48%) au estimat că sarcinile reţelelor lor se vor dubla în următorii doi ani, în special respondenţii din China (68%) şi Germania (60%).
- 23% preconizează triplarea sarcinii reţelelor în următorii doi ani.
- 40% raportează că sunt pregătiţi pentru un val de creştere a traficului în reţea.
- 27% declară că vor avea nevoie de politici IT şi măsuri de securitate mai bune, iar 21% afirmă că vor avea nevoie de mai multă lărgime de bandă.
Obstacole în calea unei mai bune înţelegeri şi a realizării valorii
Directorii IT raportează câteva obstacole în calea adoptării soluţiilor Big Data: securitatea este prima pe listă, urmată de buget şi necesarul de personal.
- Mai mult de unul din patru respondenţi la nivel global (27%) au declarat că securitatea datelor şi administrarea riscurilor reprezintă o preocupare majoră. Au menţionat volumul imens de date, numărul metodelor de accesare a datelor şi lipsa bugetului pentru securitate ca principale motive ale dificultăţii de a garanta securitatea datelor din proiectele Big Data.
- Preocupările privind securitate au fost predominante în China (45%), India (41%), SUA (36%) şi Brazilia (33%).
Data in Motion: o sursă nouă de date aduce noi oportunităţi
Un tip de date important, dar insuficient exploatat este reprezentat de datele acţionabile în timp real generate de surse precum dispozitive, senzori şi video, care sunt adesea mai valoroase atunci când interacţionează în timp real: Cisco denumeşte acest concept Data in Motion. Reţeaua poate furniza informaţii contextuale utile către Data in Motion, cum ar fi locul, identitatea şi prezenţa unei persoane sau a unui dispozitiv (fie că sunt „disponibile” sau nu). Comunicarea aparat – la – aparat în automatizarea fabricilor este un exemplu în care Data in Motion ar putea fi extrem de valoros în optimizarea unui proces de producţie. Conform indicelui Cisco Visual Networking Index Global Mobile Data Traffic Forecast pentru 2012 – 2017, în anul 2017 vor exista peste 1,7 miliarde de conexiuni aparat-la-aparat.
- 73% dintre respondenţi intenţionează să includă date de la senzori digitali, contoare inteligente, video şi alte „dispozitive inteligente” neconvenţionale în reţea, în planurile lor privind Big Data.
- Adoptarea se află într-o etapă incipientă: la nivel global, doar 33% dintre participanţii la studiu au un plan privind valorificarea acestor noi surse de date.
Noianul de date: de unde provin toate aceste date?
În prezent sunt colectate şi/sau utilizate numeroase informaţii, inclusiv date structurate şi nestructurate.
- Participanţii la studiu au considerat că aceste surse de date sunt cel mai des întâlnite în companiile lor:
- 74% colectează date curente.
- 55% au colectat date istorice.
- 48% preiau date de la monitoare şi senzori.
- 40% valorifică datele în timp real, care sunt utilizate şi apoi eliminate. Ţările cu un grad mai ridicat de utilizare a datelor în timp real sunt: India (62%), SUA (60%) şi Argentina (58%).
- 32% colectează date nestructurate, cum ar fi video.
Big Data este cu siguranță provocarea viitorului, lucru subliniat și de specialiștii IT chestionați de Cisco. Big Data va avea un impact nu doar asupra departamentelor IT, ci va influența întregul mediu de business, furnizând informații cu valoare strategică, îmbunătățind procesul decizional și competitivitatea. De aceea multe companii au inclus proiectele de Big Data printre prioritățile strategice pentru perioada imediat următoare”
Mihai Mincu – Data Center, Virtualization & Cloud Product Sales Specialist, Cisco.
Al treilea dintr-o serie de ediţii anuale, Raportul 2012-2013 Cisco Connected World Technology a fost comandat de Cisco şi realizat de InsightExpress, o companie independentă de studii de piaţă cu sediul în Statele Unite. Studiul global este format din două sondaje: unul dintre ele se axează pe studenţi şi angajaţi cu vârsta cuprinsă între 18 şi 30 de ani, iar al doilea vizează specialişti IT. Fiecare studiu include 100 de respondenţi din fiecare dintre cele 18 ţări: Statele Unite, Canada, Mexic, Brazilia, Argentina, Marea Britanie, Franţa, Germania, Olanda, Rusia, Polonia, Turcia, Africa de Sud, India, China, Japonia, Coreea de Sud şi Australia.
Primul studiu din Raportul 2012-2013 Cisco Connected World Technology (CCWTR) a constatat că 90% din generaţia Y inclusă în studiu la nivel global au declarat că îşi verifică pe smartphone-uri noutăţile de pe e-mail, sms-uri şi pagini de socializare, deseori înainte de a se ridica din pat. Raportul analizează şi modul în care generaţia Y foloseşte internetul şi dispozitivele mobile pentru a se conecta la lumea din jur şi cantitatea enormă de date generate zilnic de smartphone-uri, senzori, camere video, monitoare şi alte dispozitive conectate.