Destinatia saptamaniiRomânia meaTravel

Travel Trends: Trip wine la Crama LILIAC!

Pasiunea pentru călătorii ne scoate weekend de weekend din rutină și ne poartă pe drumuri virgine de cele mai multe ori. Căutăm mereu să descoperim locuri noi în România, locuri pe care nu le-am văzut și care să ne ofere un feel aparte. Așa că, nu ratăm nicio ocazie să pornim la drum!

În urmă cu câteva săptămâni, nu multe aș putea spune, am decis să închiriem din nou o mașină de la Sixt Rent A Car (a mea fiind pe butuci) și să străbatem jumătate de țară pentru un loc nou, dar care promitea mult. Am plecat vineri seara din București spre zona Transilvaniei, cu pit stop la Târgu Mureș, Hotelul Privo.  Drumul pe Valea Prahovei, un coșmar, însă știam ce ne așteaptă și ne-am înarmat cu apă plată, ceva de ronțăit și … muzică bună. De multe ori comfortul mașinii parcă te mai face să uiți de nebunia din trafic. Și mă refer aici la … statul pe loc în apropiere de Comarnic sau între stațiuni.

Pentru noi punctul culminant era, însă, Crama LILIAC, o cramă care se întinde pe 52 ha plantate în regiunea Batoș (Mureș) și Vermes-Lechința (Bistrița-Năsăud) și pe care urma să o luăm la pas a doua zi. Mai bine zis, ne-am îndreptat mai mult atenția către frumoasa podgorie de la Batoș, unde Crama LILIAC deține si o cabană aflată la hotarul superior al viei, care pune la dispoziția vizitatorilor o sală de degustare cu o capacitate de 20 de locuri. Aici ne-am simțit ca într-un colțde rai și ne-am propus să mai revenim.

Și, totuși, chiar dacă poveștile despre Transilvania sunt prea des asociate cu însetarea de sânge și tenebrele căutatorilor de aur, lemn sau sare, noi am încercat să găsim aici un alt mister, cel al gustului fin, al plăcerii de nerefuzat dintr-un pahar cu vin. Altfel spus, am aflat de la sursă că, aici, se iau strugurii, nu din pripă, ci așa mai spre momentul când toamna se încruntă de-a binelea, se usucă lent, dar nu se emaciază, din contră, strâng în ei toată seva pe care o înghesuie în ce mai rămâne după trecerea iernii când, aceiași ardeleni de ispravă îi iau încet și îi așeaza în presă.

Picură puțin, chinuit, dar așa se naște noul mister. Da, așa se face Nectarul de Transylvania, un vin rar pe care ni-l dă un pământ prea legendar ca să se oprească vreodată din a ne surprinde. Galben și uleios, se servește cumpătat, rece și împreuna cu ce ne place mai mult să încheiem o masă festiva, desertul. Exact pe gustul nostru!

Tot în Batoș am aflat a doua zi și povestea Balmoșului… care ne dezvăluie, defapt, că sunt … mai multe povești. Mâncarea ciobanului, balmoșul, așa cum este cunoscut în Transilvania difera un pic de la o zonă la alta dar, are în esență aceeași compoziție de baza: produsul lactat furnizat de oi.

Pentru a înțelege balmoșul trebuie să ne imaginăm viața ciobanilor cu multă vreme în urmă. Transhumanța presupunea ca ciobanii să se pregătească atent pentru fiecare dintre cele 2 zone în care poposeau. Cu ce au strans în seara din urma, în special jintița (sau jințuiala) restul de la facerea smântânei și a untului începeau să dea forma unui prânz consistent, necesar.

Un pic din untul însusi, dar nu mult, căci era aliment prețios, pornea odată cu focul să dea consistenta balmoșului. Zerul, ca să-l lungească, și bucăți zdravene de caș și telemea veneau să asigure că au toți ce pune în farfurie. Culoarea gălbuie venea cu ajutorul meiului (o veche pseudo-cereala fara gluten!) sau, în ultimele sute de ani, cu mălai. Fiertura este o adevarată artă în sine. Dacă prin preajma se afla un vin alb, sec, usor parfumat și atât de rece încăt încețoșează paharul, deliciul acestui regal alimentar este total.

Și, da. Am descoperit în Batoș un loc de vis. Podgoria arată de nota 10, iar cabana din vârgul dealului te lasă fără cuvinte. Cei de la Liliac s-au respectat și au investit an de an în extinere. Înființată în anul 2010, amb Wine Company a finalizat procesul de dezvoltare a Cramei LILIAC încă din 2015, cumuland o investiție totală de 10 milioane de euro, împărțită în 3 etape cheie.

Investiție inițială de 3 milioane euro realizată în anul 2011 în achiziționarea și cultivarea a 38 ha de vie în Transilvania, în regiunea Batoș (Mureș) și 14 ha în Vermes Lechința (Bistrița-Năsăud), precum si în dezvoltarea unității de vinificare.

Investiții ulterioare de 1.5 millioane de euro au fost realizate în perioada 2012-2013, în dezvoltarea suprafețelor de vie cultivate și a facilităților de producție. Alte trei milioane de euro s-au alocat pentru extinderea cramei, în anul 2014, pentru ca în 2016, înca 2.5 milioane de euro să fie investiți pentru achiziții de noi echipamente.

Structura plantație Cramei (ha/soi): Sauvignon Blanc 10 ha, Merlot 6 ha, Pinot Noir 5.8 ha, Feteasca Alba 5.8 ha, Feteasca Regala 5.5 ha, Fetească Neagră 4.5 ha, Pinot Gris 4.5 ha, Muscat Ottonel 3.3 ha, Chardonnay 3.2 ha, Gewurztraminer 1.6 ha, Neuburger 1.40 ha.

Cei de aici nu se opresc și au stabilit ca până în 2019 să mai aloce un milion de euro în extinderea cramei. Astfel, odată cu finalizarea procesului de dezvoltare a facilităților de producție, amb Wine își consolidează poziția pe piața vinurilor premium, având ca obiectiv o cifră de afaceri de 1,75 milioane euro în 2018, față de 1.6 milioane euro în 2017, însemnând o creștere de doar 10%, datorată recoltei mai slabe din 2017.

În prezent, crama are o capacitate de producție totală de peste 300,000 l în rezervoare de inox și 150 de butoaie din lemn de stejar transilvanean, dar are în plan o extinderea capacității de până la 400.000 l.

Volumul de sticle vândute a înregistrat un trend crescător constant, cu o creștere de 25% atingând un prag de 340,000 sticle vândute în 2017.

Conform statisticilor interne, vinul cel mai vândut a fost Rose Pinot Noir, urmat Sauvignon Blanc din gama premium și Fresh (Sauvignon Blanc, Muscat Ottonel) din gama young.LILIAC.

amb Wine Company exportă 10% din totalul producției în țări precum Austria, Danemarca, Elveția, Germania, Marea Britanie, Luxemburg, Cehia, Polonia, iar de anul acesta si in Belgia. Compania estimează creșterea acestui procent cu încă 20% până la finalul anului 2017.

În scurtul press trip pe care l-am făcut la Batoș am mai aflat că, anul acesta, crama LILIAC anunță o nouă premieră, și anume lansarea primului vin spumant, Sparkling by LILIAC, produs dupa metoda tradiționala (methode champagnaise), din Feteasca Alba și Chardonnay, ținut 30 de luni pe drojdie. Începând cu luna iulie, noul spumant este disponibil în magazine specializate și în anumite restaurante.

Reperul portofoliului Liliac rămâne TITAN Fetească Neagră, vin produs prima dată în 2013, într-o ediție limitată de 600 de sticle. În 2016, a fost lansat pe piață, iar succesul a fost fulminant, producția fiind sold out în cateva luni.

Astfel, anul acesta, crama LILIAC reeditează vinul, de această dată Titan Feteasca Neagra 2015, într-o ediție limitata la 900 de sticle, mai exact 3 barili.

„Lucram cu zambetul. Pentru a ii face fericiti pe oameni, pentru a ii face sa zambeasca in compania vinurilor noastre. Avem o echipa restransa, dar foarte entuziasta. Desi mai mica numeric decat in trecut, echipa actuala a reusit sa obtina rezultate mult mai bune, iar impreuna suntem mai puternici. Acesta este doar inceputul si am mare incredere in ceea ce ne arata orizontul”

Miron Radic, CEO amb Wine Company

Pe scurt, a fost un weekend de poveste în care am descoperit un loc minunat, am degustat vinuri de calitate și ne-am înfruptat din bunătățile locului. Am aflat povestea locului de la oamenii implicați în acest proiect și le-am promis că o să revenim … de preferat în timpul săptămânii când traficul de pe Valea Prahovei nu te blochează ore-n șir în mașină.

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button