Un studiu realizat de compania de consultanţă şi audit Ernst&Young, unul dintre jucătorii din Big Four (denumirea grupului celor mai mari patru firme de audit din lume alcătuit de PricewaterhouseCoopers, KPMG, Ernst & Young și Deloitte Touche Tohmatsu. Cele patru companii asigură auditul pentru marea majoritate a companiilor publice și pentru cele mai importante companii private din întreaga lume), relevă faptul că industria ospitalităţii (hoteluri, restaurante, planificare de evenimente, transport) a avut, în mod direct sau indirect, o contribuţie de 1.000 de miliarde de euro la economia europeană în anul 2010.
Studiul EY The Hospitality Sector in Europe s-a bazat pe datele statistice Eurostat din perioada 2000-2010, pentru a asigura comparabilitatea datelor din cele 31 de state europene analizate.
Potrivit acestui studiu, sectorul ospitalităţii a contribuit cu 126 de miliarde de euro la bugetele de stat prin taxele plătite şi a oferit locuri de muncă pentru aproximativ 16,6 milioane de persoane în Uniunea Europeană – unul din 13 locuri de muncă din Uniune este în industria ospitalităţii.
Totodată, numărul de locuri de muncă oferite de sectorul ospitalităţii a crescut cu 29% în perioada 2000-2010, în timp ce locurile de muncă la nivelul economiei per ansamblu au crescut, în aceeaşi perioadă, cu doar 7,1%, adică mai puţin de 1% în fiecare an.
În ceea ce priveşte ţara noastră, datele studiului realizat de Ernst&Young, arată faptul că România ocupă locul 27 dintre cele 31 de ţări analizate după contribuţia sectorului la PIB în anul 2010, cu 2.1%.
Acelaşi sector contribuie la PIB-ul Bulgariei de două ori mai mult, adică 4,2% din PIB. România este urmată în clasament de Slovacia, Cipru, Lituania şi Polonia.
Ţările cu o industrie a ospitalităţii generând o contribuţie semnificativă la PIB sunt cele cu tradiţie îndelungată în turism, precum Malta (7,9%), Grecia (6,5%) şi Spania (6,3%). La nivelul UE, media contribuţiei sectorului la PIB este de 3,7%.
În România, sectorul susţine (direct, indirect sau indus) 4,5% din numărul total al angajaţilor de la nivelul economiei şi are cel mai mare efect de multiplicare, după Turcia, din cele 31 de ţări analizate: 1,63 de euro. Ceea ce înseamnă că, la fiecare 1 euro cheltuit în acest sector, au fost investiţi alţi 1,63 de euro în economie. Media UE a acestui indicator este 1,16 de euro.
Industria ospitalităţii din România a crescut până la aproape 3 miliarde de euro în 2008, dar a fost urmată de o scădere de 22% până la sfârşitul lui 2010, ajungând la 2,3 miliarde de euro. Restaurantele reprezintă aproape 40% din cifra de afaceri a sectorului şi angajează 43% din forţa de muncă din sector (peste 60.700 persoane în 2010). Faptul că numărul de restaurante a fost mai mare în 2010 (8.200) decât în 2008 (8.000) demonstrează rezistenţa acestui segment la scăderea cifrei de afaceri cu 9% în aceeaşi perioadă.
Hotelurile reprezintă al doilea sub-sector după cifra de afaceri, cu 31% din totalul anului 2010, şi cu un număr de angajaţi de aproximativ 35.500. Barurile au fost în mod particular afectate de creşterea taxelor (TVA şi accize), cu o reducere de 7% a numărului de unităţi economice în 2010.
Începând cu anul 2000, sub-sectorul restaurantelor şi al altor unităţi de aceeaşi natură din România a crescut în pondere de la 54% la 62% în 2010 la nivelul industriei. Această tendinţă se explică prin creşterea de 16,1% în perioadă a primului sub-sector, faţă de 12,3% creşterea sub-sectorului hotelier românesc şi al altor unităţi de cazare.
După 2010, sectorul românesc al ospitalităţii a continuat să se confrunte cu un mediu din ce în ce mai dificil, din cauza scăderii încrederii consumatorilor în economie şi a puterii de cumpărare, a creşterii TVA-ului şi a modificărilor legislaţiei din domeniu (cum ar fi interzicerea fumatului în anumite condiţii).