Atunci când sunt pregătiți de achiziționarea unei locuințe, clienții se concentrează exclusiv ca alegerea apartamentului să îndeplinească întocmai criteriile lor: buget, locație, finisaje. Majoritatea uită însă de un ultim pas extrem de important pentru a-și asigura o locuire fără griji pe termen lung – procesul de predare-primire a apartamentului.
Această etapă este esențială mai ales când în ecuație intră achiziționarea unui apartament nou. Recepția apartamentului poate scoate la iveală atât eventuale probleme cu care proprietarul s-ar putea confrunta în viitor, cât și modul în care va decurge relația cu dezvoltatorul, în funcție de flexibilitatea și deschiderea acestuia.
Ce implică procesul de predare-primire?
În general, procesul de predare-primire este momentul în care clientul face o ultimă vizită pentru a analiza apartamentul recent achiziționat. În particular, această predare-primire implică mai ales componenta tehnică a apartamentului, aceasta fiind principala sursă a unor eventuale probleme ulterioare.
Recepția apartamentului are, de obicei, două forme: la nivel de vicii aparente, când clientul vine singur și constată starea apartamentului la momentul la care îl preia, dar și la nivel de eventuale vicii ascunse, noul proprietar venind însoțit de aceasă dată de un expert tehnic în măsură să întreprindă și verificări pentru depistarea unor vicii ascunse.
Dezvoltatorii serioși, cu renume în piață, permit clienților să vină însoțiți de orice tip de specialist (expert în hidroizolații, instalații, structură de rezistență etc.), dar clientul ar trebui să se intereseze îndeaproape de pregătirea persoanei alături de care vine. Nu sunt puține cazurile în care clienții vin alături de diletanți care le furnizează mai mult informații eronate sau de mică importanță.
Ce să verifici la recepția apartamentului?
Recepția apartamentului ar trebui efectuată pe mai multe direcții pentru a fi acoperitoare. În primul rând, verificarea atentă din punct de vedere juridic, incluzând aici autorizația de construire, procesul-verbal de recepție a lucrării, cadastru etc. De fapt, această verificare ar trebui făcută și în momentul în care se realizează dezmembrarea apartamentului și se efectuează cadastrarea locuinței.
Clientul ar trebui să fie atent și ca, în cadastru, să figureze exact ceea ce achiziționează și să nu existe elemente suplimentare sau lipsă în realitate față de plan.
Verificarea tehnică este a doua etapă și cea mai importantă, iar natura verificărilor se realizează în funcție de fiecare speță în parte. De exemplu, pentru apartamentele aflate la ultimul etaj, clientul are trebui să vină însoțit de un expert în terase și acoperișuri. Totodată, dezvoltatorii de încredere oferă la recepția apartamentului un manual de utilizare a apartamentului, în care sunt clar menționate toate detaliile necesare pentru o bună funcționare și întreținere.
PRINCIPALELE PUNCTE CĂRORA CLIENTUL SĂ LE ACORDE ATENȚIE CRESCUTĂ | |
Instalații electrice | Verificarea funcționalității acestora, a tabloului electric și a siguranțelor și puterea instalată |
Instalații sanitare | Funcționarea pompelor, sistemul de recirculare a apei, sistemul de evacuare a apelor și deșeurilor menajere |
Aspecte tehnice ale clădirii | Structura de rezistență (cel mai important aspect) |
Lifturi | Buna funcționare și valabilitatea verificărilor |
Finisaje | Corespondența cu proiectul (materialele folosite să fie cele care figurează în proiect), prize – funcționalitate și număr, parchet fără rosturi distanțate, finisarea pereților, tâmplăria PVC – părți mobile perfect funcționale etc. |
Instalații termice | Buna funcționare a centralei termice și a aparatelor de aer condiționat (dacă există) |
Părțile exterioare | Balcoane, terase și aspectul finisajelor, existența unei pante de scurgere către gurile de preluare a apelor pluviale (recomandate și teste la fața locului), stabilitatea balustradei etc. |
Ghene de instalații băi și bucătării | O ghenă curată, fără apă și fără scurgeri pe coloane |
„De preferat este ca recepția apartamentului să se realizeze în prezența unui reprezentant al constructorului sau a unui inginer din partea dezvoltatorului – o persoană avizată, capabilă să răspundă întrebărilor de ordin tehnic venite din partea clientului. În cazul proiectelor Adama, pe lângă pregătirea tehnică temeinică a reprezentanților noștri, clientul poate oricând consulta cartea tehnică a proiectului pentru verificări”, declară Alina Necula, Head of Marketing & Sales Adama Group.
Ulterior mutării, verificarea atentă de la început trebuie dublată și de o întreținere corespunzătoare. De exemplu, folosirea unor materiale potrivite de curățenie pentru parchet, aerisirea încăperilor pentru îndepărtarea umidității, efectuarea unui reglaj pe an la tâmplărie și schimbarea periodică a garniturilor etc.
Ce cuprinde procesul-verbal de predare-primire?
În procesul-verbal încheiat la recepția apartamentului, ar trebui menționate toate problemele și viciile aparente constatate în timpul vizitei, alături de un timp de remediere. Un alt aspect important este legat de finisaje – dacă finisajele sunt unele speciale, alese de client, acesta va trebui să se asigure că firma care va monta respectivele finisaje știe cum să le monteze pentru a nu provoca nicio daună.
Citirea indexului de la contor nu trebuie nici ea uitată și menționată în procesul-verbal încheiat la preluarea apartamentului. Clientul ar trebui să se și asigure că plata facturilor la utilități este efectuată la zi întrucât furnizorii de utilități nu acceptă transferul în cazul unor facturi restante.