“Mobilitatea forţei de muncă este în creştere pretutindeni iar consumatorii adoptă mobilitatea de tip smart şi tehnologia reţelelor sociale într-un ritm din ce în ce mai rapid”, spune Marius Vasilescu, manager în cadrul Ernst & Young România.
de Oana Coşman
În opinia acestuia, creşterea economiei mondiale depinde, în parte, de inovaţia tehnologică – iar companiile non-tehnologice au devenit conştiente de acest lucru, totodată adaptându-se la schimbările propuse de sectorul tehnologic.
O tendinţă observată de reprezentantul Ernst & Young România este aceea că o serie de cumpărători din diverse industrii încep să manifeste un interes sporit în achiziţionarea de companii tehnologice pentru a promova inovaţia şi a îmbunătăţi eficienţa. Companiile non-tehnologice au în vizor din ce în ce mai multe achiziţii în acest sens.
Volumul de tranzacţii în domeniul tehnologiei realizate de cumpărători din afara industriei a crescut cu 30% în 2012, ajungând la 12% din toate M&A-urile tehnologice realizate la nivel global (342 de tranzacţii), în timp ce valoarea cunoscută a tranzacţiilor ce implică cumpărători non-tehnologici a crescut la un nivel de 10% din valoarea agregată pentru 2012, în creştere de la 7% în 2011.
Potrivit lui Vasilescu, printre factorii care stimulează valul de fuziuni şi achiziţii de la o industrie la alta se numără creşterea veniturilor, optimizarea costurilor sau revalorizarea software-ului. “În industriile unde tehnologia cauzează deja transformări rapide, creşterea strategică şi tranzacţiile defensive se pot întâmpla simultan. De exemplu, în 2012, anumite companii media au achiziţionat companii de software pentru jocuri video, iar companii de rating TV au achiziţionat divizii de social analytics”, spune managerul companiei de consultanţă.
În acelaşi timp, tehnologia este văzută ca unul dintre principalii factori ce facilitează accesul la serviciile de sănătate, eficienţa acestora şi reducerea costurilor, conform celui mai recent raport Ernst & Young, mHealth. În domeniul energetic, pe de altă parte, tehnologia smart grid urmăreşte reducerea şi managementul consumului, conservarea energiei şi scăderea preţurilor pentru energie. Iar în domeniul serviciilor financiare, tehnologia poate facilita costuri reduse şi accesul mai bun la informaţie.
În ceea ce priveşte revalorizarea software-ului, companiile non-tehnologice au în vizor furnizori SaaS (Software as a Service) specializaţi, din motive foarte diverse, de la facilitarea unor acţiuni de tranzacţionare, la învăţare online, managementul resurselor umane, analiza lanţurilor de distribuţie şi advertising online. De asemenea, foarte multe companii non-tehnologice au în vizor tehnologia cloud, ca un mod de a facilita soluţii avansate pentru produsele lor. “Sectorul software/SaaS s-a aflat cel mai mult în atenţia cumpărătorilor non-tehnologici, cu 40% din volumul din 2012 şi USD 5.4 miliarde (45%) din valoarea anunţată public”, adaugă Vasilescu.
În 2012, companiile media au fost printre cei mai prolifici cumpărători de companii tehnologice, fiind conduse de agenţiile de advertising şi marketing, care şi-au extins posibilităţile tehnologice în jurul lumii. Cea mai mare achiziţie non-tehnologică raportată la valoarea dolarului a fost oferta de USD 1.4 miliarde a Roper Industries pentru Sunquest Information Systems Inc., ce oferă software pentru managementul informaţiei în laboratoare medicale.
În ciuda atenţiei publice acordate ritmului schimbărilor în tehnologie, cumpărătorii non-tehnologici ar putea avea parte de o surpriză în ceea ce priveşte resursele şi viteza reală a ritmului necesare pentru a susţine ciclul continuu de inovare al tehnologiei.
“Probabil cea mai mare provocare la care mă pot gândi, în ceea ce priveşte cumpărătorii non-tehnologici, este aceea de a conserva echipele de ingineri şi de dezvoltatori de software. Trebuie să se simtă doriţi şi compensaţi corespunzător. Ei sunt cei care conduc inovarea de pe urma căreia trăiesc şi mor companiile. Acestea, precum şi alte provocări legate de integrare sugerează faptul că nu este atât de uşor să obţii o compatibilitate între ţintele tehnologice şi cumpărătorii non-tehnologici, indiferent de cât de bună este compatibilitatea strategică. Rămâne de văzut cât de reuşite vor fi aceste tranzacţii pe termen lung”, concluzionează analistul Ernst & Young.