Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a publicat astăzi spre consultare publică un proiect de decizie care aduce modificări şi completări regimului de autorizare generală aplicabil furnizorilor de servicii poştale, ca urmare a intrării în vigoare în luna martie a noului cadru legislativ în domeniul serviciilor poştale.
Astfel, prin acest proiect de decizie se urmăreşte transpunerea cât mai fidelă a actualului cadru general privind serviciile poştale în ceea ce priveşte condiţiile în care furnizorii beneficiază de regimul de autorizare generală, drepturile şi obligaţiile pe care le au în calitate de furnizori. În elaborarea proiectului s-a avut în vedere şi clarificarea anumitor aspecte, aşa cum a rezultat că ar fi necesar din aplicarea legislaţiei secundare de către Autoritate.
În acord cu dispoziţiile cadrului general, prin proiectul de deciziei va fi reglementat, la nivelul legislaţiei secundare, un nou tip de serviciu poştal, şi anume mandatul poştal pe suport hârtie[1], cecogramele[2] vor fi prevăzute ca serviciu poştal distinct inclus în sfera serviciului universal, serviciul schimb de documente nu va mai fi considerat serviciu poştal, iar serviciul publicitate prin poştă a trimiterilor poştale de până la 2 kg nu va mai aparţine sferei serviciului universal, formularul-tip al notificării actualizându-se în consecinţă.
Furnizorii care prestează serviciile având ca obiect cecograme şi mandatul poştal pe suport hârtie vor avea obligaţia de a notifica ANCOM în termen de maxim 15 zile de la data intrării în vigoare a acestei decizii, neîndeplinirea acestei obligaţii determinând încetarea dreptului de a le mai furniza. De asemenea, proiectul prevede că în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a deciziei, Autoritatea va elibera din oficiu un nou certificat-tip tuturor furnizorilor care au dreptul de a furniza serviciul de publicitate prin poştă.
Totodată, a fost extins termenul pentru transmiterea informărilor referitoare la modificarea datelor cuprinse în notificare pentru acele informaţii care trebuie în prealabil înregistrate la instituţiile abilitate, acesta fiind de 15 zile de la data înregistrării informaţiilor la autorităţile competente.
Prin proiectul de decizie se propune şi revizuirea procedurii de suspendare a dreptului de a furniza servicii poştale, în cazul inactivităţii temporare, aceasta urmând să poată fi dispusă atât la cererea furnizorului, cât şi din oficiu, în urma constatării acestui fapt de către ANCOM. Autoritatea propune ca, în perioada de suspendare ca urmare a aplicării unei sancţiuni în acest sens, furnizorul să îşi păstreze doar în relaţia cu ANCOM obligaţiile legate de activitatea de furnizare de servicii poştale prevăzute de autorizaţia generală şi de alte prevederi, nu şi în relaţia cu alte persoane fizice sau juridice, având în vedere imposibilitatea persoanei sancţionate de a furniza serviciile pentru care s-a dispus sancţiunea şi, implicit, de a-şi exercita faţă de alte persoane fizice sau juridice obligaţiile care îi incumbă în calitatea sa de furnizor de servicii poştale.
[1]serviciu poştal a cărui particularitate constă în completarea unui formular în formă fizică pe baza căruia se execută, conform indicaţiilor expeditorului, transferul şi remiterea către destinatar a unei sume de bani, fără nicio deducere
[2]trimiteri poştale în greutate de până la 7 kg, precum trimiterile poştale cecografice prezentate deschise, clişeele care poartă însemne ale cecografiei, înregistrările sonore şi pe hârtie specială destinate numai pentru folosinţa nevăzătorilor, dacă sunt expediate de sau către un institut pentru nevăzători