Marca de fast-food Subway este brandul care a inregistrat cea mai mare crestere de la lansarea primei editiii a BrandZTM – Topul celor Mai Valoroase 100 Marci la nivel Global, realizat de Millward Brown Optimor pentru WPP. El a ajuns la acest procent mare de crestere in valoare (5145%) prin raportul foarte bun intre calitate si pret, relevanta pentru consumatori si o diferentiere clara fata de competitori.
Inainte de publicarea oficiala a clasamentului din 2013, care va avea loc pe 21 mai, Millward Brown a analizat toate rezultatele incepand cu anul 2006 pentru a identifica marcile cu cresterea cea mai mare si durabila in ultimii ani. Acestea sunt:
1. Subway +5145%
2. Apple +1045%
3. Amazon +470%
4. Hermès +297%
5. Verizon +230%
6. McDonald’s +228%
7. IBM +221%
8. Google + 188%
Rezultatele reflecta dorinta crescanda a consumatorilor de a discuta, a trimite mesaje, date, a manca rapid si a aduce putin lux in viata lor. Analiza scoate, de asemenea, in evidenta, opt driveri importanti ai succesului pentru marcile cu cresterea cea mai spectaculoasa si durabila:
1. Un raport foarte bun calitate-pret – Nu este vorba despre pret, ci despre ce primesti pentru banii platiti. Hermès si Subway ofera, ambele, un raport foarte bun calitate-pret.
2. Relevanta in timp– Efortul continuu de a reimprospata brandul este esential pentru a ramane in cursa de-a lungul timpului. Reinventarea IBM drept o companie de consultanta care conduce la o planeta mai inteligenta este total congruenta cu spiritul vremii.
3. Au folosit tehnologia – Disponibilitatea timp de 24 ore pe zi, 7 zile pe saptamana, “socializarea” cu consumatorii si pastrarea contactului cu acestia… sunt aspecte pe care niciun brand nu isi permite sa le ignore. Managementul online al clientilor oferit de Amazon a schimbat regulile jocului.
4. Reputatia – Modul in care un brand se comporta astazi poate fi evaluat global instantaneu, deci ceea ce reprezinta un brand este o componenta valoroasa a unei reputatii bune. S-ar putea sa fie surprinzator pentru unii, dar McDonald’s are o reputatie excelenta bazata pe un brand promise si o experienta clara.
5. Diferentierea si semnificatia – consumatorii vor ramane loiali daca simt ca primesc ceea ce este mai bun. Marcile care raspund nevoilor lor, care sunt unice dintr-un punct de vedere pozitiv, care seteaza tendintele sunt mai atractive si au cea mai mare contributie la influentarea vanzarilor curente si viitoare. Apple este marca-arhetip pentru diferentiere si semnificatie pentru consumatori.
6. Personalitatea – O personalitate distincta are mai multe sanse sa trezeasca pasiunea consumatorilor si sa isi castige avocati. Marcile nu ar trebui sa se ingrijoreze ca vor crea opinii polarizate; este mai bine sa reprezinti ceva decat sa nu reprezinti nimic. Verizon este un exemplu de “Rege”- o marca Asertiva, care tine lucrurile sub Control, dar si Inteligenta, Dezirabila si de Incredere. Toate marcile care au inregistrat cea mai mare crestere au personalitati distincte.
7. Expansiunea – Extinderea ofertei curente utilizand pozitionarea relevanta si diferentiata a brandului este o cale catre o crestere de succes. In afara de un singur brand, care este francez la origine, toate celelalte din topul marcilor cu cea mai mare crestere sunt detinute de companii din Statele Unite. Si toate, in afara de Verizon pana in acest moment, au explorat noi teritorii pentru a creste.
8. O experienta foarte buna cu marca – Marca poate sustine doar un produs care livreaza o experienta buna. Recomandarea reprezinta o forta foarte puternica si poate cladi sau distruge o marca – cu o viteza mult mai mare decat oricand, datorita accesului facil al oamenilor la sursele de informatii. Google si-a cladit reputatia si si-a bazat inovatia pe ideea oferirii celei mai bune experiente pentru client.
Primele opt marci din punct de vedere al cresterii au avut o crestere cumulata a valorii de 329% din 2006 – comparativ cu cresterea de 66% pentru marcile din intregul clasament BrandZTM.
Peter Walshe, Director Global al BrandZ™ la Millward Brown, declara: “O marca puternica este un produs valoros si analiza noastra sustine importanta ei ca sursa de avantaj competitiv durabil si ca sursa de crestere in valoare. Fiecare dintre marcile cu cea mai mare crestere isi datoreaza performanta extraordinara faptului ca a acordat importanta strategiilor care i-au permis sa creasca vanzarile, sa se diferentieze de concurenta si sa practice un pret mai mare decat cel al concurentei. Rezultatele releva, de asemenea, si importanta pe care o are intelegerea de catre marci a nevoilor consumatorilor si adaptarea lor astfel incat sa fie diferentiate si relevante.
Clasamentul BrandZTM al celor mai valoroase 100 marci la niuvel global va fi dat publicitatii pe 21 mai.